Gebruik maken van sociale media bij verandermanagement

Sarah Clayton, directeur bij consultant Weber Shandwick, stelt dat meer communiceren en het trainen van managers bij verandertrajecten slechts een minimaal effect heeft. En dat terwijl verandering bij organisaties nu aan de orde van de dag is. Ze betoogt dat sociale media goed ingezet kunnen worden bij verandermanagement, omdat medewerkers daar toch al actief zijn.

Volgens Clayton kunnen organisaties sociale media op vier manieren inzetten tijdens een verandertraject:

1. Om de afstand tussen leiders en medewerkers te verkleinen. Slechts een klein percentage van de medewerkers (17%), zo blijkt uit recent onderzoek van Weber Shandwick, is tevreden over de communicatie van leiders over het verandertraject. Interne sociale media kunnen voor een gelijk speelveld zorgen en de dialoog over veranderingen faciliteren in de gehele organisatie. De CEO heeft direct contact met medewerkers en weet wat er speelt op de werkvloer.

2. Medewerkers een rol geven in het vormgeven van de toekomst. Veel medewerkers hebben moeite met verandering omdat zij er geen invloed op uit kunnen oefenen en niet weten wat de toekomst hen brengt. In de bovengenoemde studie geeft 21% van de medewerkers, die recent met veranderingen te maken hebben gehad, aan dat hun werkgever hun ideeën en mening waardeert. Met behulp van interne sociale netwerken kunnen organisaties de slimme ideeën van medewerkers makkelijk in kaart brengen om deze vervolgens te gebruiken in het transformatieproces. Bij bijvoorbeeld IT-bedrijf Cisco leverde een vraag om input binnen enkele dagen ruim 1.000 reacties op.

3. Om steun bij elkaar te vinden en een plaats om onzekerheid te verwerken. Community (gemeenschap) is niet voor niets een veelgebruikt woord met betrekking tot sociale media. Het is een plek waar mensen heen gaan om te discussiëren, samenwerken en ervaringen te delen. Dit is zeer belangrijk als een organisatie te maken heeft met grote veranderingen.

4. Om te helpen bij gedragsverandering. Transities vergen vaak een overeenkomstige gedragsverandering van medewerkers, zoals bijvoorbeeld het adopteren van nieuwe waarden in het kader van een cultuurverandering. Bij Symantec worden sociale media ingezet om prestaties van medewerker te erkennen en belonen. Binnen een jaar leidde dit al tot een verbetering van de medewerkertevredenheid met 16%. Sociale media kunnen ook ingezet worden om medewerkers die nieuw gedrag reeds in praktijk brengen in het zonnetje te zetten.

Voorwaarde om social media in te zetten tijdens verandertrajecten is wel dat je reeds een 'sociale organisatie' bent. Gebruik tools die medewerkers al gebruiken of pas het intranet aan. Vervolgens is het zaak om draagvlak te krijgen van het topmanagement. Zij moet het goede voorbeeld geven. Ook de steun van fanatieke social media-gebruikers die aanzien hebben binnen de organisatie is noodzakelijk.

Sociale media alleen zullen niet leiden tot meer betrokken medewerkers. Face-to-face communicatie, steun van het management en real-time coaching zijn allemaal cruciaal bij het behouden van vertrouwen en het stimuleren van prestaties in tijden van verandering. Maar sociale media zijn hard op weg een onmisbare aanvulling daarop te worden en moet dus onderdeel zijn van ieder changemanagementplan, zo sluit Clayton af.

Bron: P&O Actueel

Sluiten
Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie