Opleiden: intern, extern of incompany?

Heeft iedereen in je organisatie de juiste competenties om zijn werk te doen zodat de organisatie goed draait? Een goed streven maar een ideaal plaatje dat je niet snel ziet want iedereen en alles verandert voortdurend. 

Organisaties moeten dus altijd inzetten op het opleiden van hun mensen en een opleidingsplan hebben. Zo'n plan helpt om de opleidingsbehoefte te inventariseren. Het is daarbij belangrijk dat de HR-professionals en de managers de ontwikkelingen van de economie, branche en de organisatie goed in de gaten houden. Het heeft namelijk nogal wat consequenties voor de manier van opleiden. Doen we het intern, extern of incompany? Bij het opleiden van medewerkers is het ook van belang dat je kijkt naar hun persoonlijke behoeften. Je wilt per slot van rekening een aantrekkelijke werkgever zijn waar medewerkers zich ook persoonlijk kunnen ontwikkelen.  

Duurzaam opleiden 

In deze tijden van bezuinigingen en reorganisaties is het belangrijk dat de focus ligt op duurzaam opleiden. Kijk dus naar het nut van de opleiding op de lange termijn zodat medewerkers en de organisatie er lange tijd profijt van hebben. 

Intern, extern of incompany? 

Wees kritisch naar de manier van opleiden in je organisatie. Misschien ben je gewend om het "altijd" op een bepaalde manier te organiseren maar er leiden meer wegen naar Rome. 

Intern  

Als je gebruikmaakt van "interne lesgevers" speel je sneller in op recente gebeurtenissen in de branche of in de omgeving van de organisatie. Interne vakexperts zijn flexibeler en kennen de organisatie en het vakgebied goed. Je erkent medewerkers voor hun inhoudelijke deskundigheid en hun bekwaamheid. Dit heeft een positieve invloed op de jobtevredenheid en een stimulerend effect op anderen. Je stimuleert ook de verbondenheid met de organisatie waardoor mensen niet snel een andere baan zoeken. Je houdt je kenniskapitaal dus langer vast. Nadeel is dat medewerkers vaak onvoldoende didactische vaardigheden hebben om hun kennis boeiend over te brengen op anderen. Denk aan leerstijlen groepsdynamiek, lesvoorbereidingen, didactische werkvormen. Ga er dus niet zomaar van uit dat iemand ook een goede lesgever is omdat hij vakexpert is. Train de trainer en je stimuleert gelijk zijn didactische vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling. Nadeel is ook dat er geen inbreng is van andere bedrijven zodat je niet over de schutting te kijken van je eigen organisatie kan kijken. 

Extern  

Het voordeel van extern opleiden is dat het opleidingsinstituut onafhankelijk is. De diversiteit aan kennis en ervaring die de trainers meebrengen hebben een toegevoegde waarde op het leerproces. Daarnaast leren medewerkers uit andere organisaties van en met elkaar en hoor je hun ervaringen en aanpak van specifieke problemen. Het nadeel is dat de trainers jouw organisatie en cultuur niet goed kennen. 

Incompany  

Voordeel van een incompany-opleiding is het maatwerk want de lesstof wordt afgestemd op de leervraag van de organisatie. Ander voordeel is de winst aan reiskosten en tijd. Daar heb je met een incompany-opleiding minder last van. Daarnaast gebruiken veel bedrijven een incompany-opleiding om de samenwerking binnen het bedrijf te bevorderen. Nadeel: deze opleidingen zijn vaak erg duur. 

Bron: P&O Actueel

 

Sluiten
Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie